۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

آمران و عاملان جنایت کهریزک باید در دادگاهی علنی محاکمه شوند

آدينه، 11 تیر ماه 1389 برابر با 2010 Friday 02 July

آمران و عاملان جنایت کهریزک باید در دادگاهی بی طرف و علنی محاکمه شوند

سازمان قضایی نیروهای مسلح رژیم روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که دادگاه نظامی شماره یک تهران رای خود درباره 12 تن از متهمان پرونده کهریزک را اعلام کرده است. طبق رای دادگاه نظامی، دو تن از متهمان این پرونده به اتهام ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی به قصاص نفس محکوم شده اند.

بر اساس همین اطلاعیه، 9 متهم دیگر پرونده به اتهامهای مختلف به مجازاتهایی چون حبس، پرداخت دیه و جزای نقدی، برکناری موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم شده و یکی از متهمان نیز به دلیل احراز نشدن جرم، از اتهامات وارده تبریه شده است. این درحالی است که دادگاه مزبور غیر علنی و سیر دادرسی آن کاملن مخفیانه انجام شده است. هیچ یک از شاکیان و یا وکیلهای آنان در جریان این دادرسی قرار نداشته و نام متهمان مشخص نیست. معلوم نیست آیا کسانی که در این دادگاه محاکمه شده اند عاملان همان جرایمی هستند که در گزارش کمیته ویژه مجلس و افشاگریها علنی شده بود یا رژیم بار دیگر دست به برپایی یک مضحکه زده تا صداهایی که در این مورد بلند است را بخواباند.

در این دادرسی که سازمان قضایی نیروهای مسلح از آن دم می زند، هیچ نامی از آقای دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک کهریزک برده نشده است. پوراندرجانی یکی از کسانی بود که با "اعضا کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات" ملاقات کرده و از اتفاقاتی که در بازداشتگاه کهریزک افتاده بود پرده برداشت. او چند روز بعد به وضع مشکوکی در گذشت. ابتدا مقامهای رژیم علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند و سپس مشخص گردید او توسط سمی که در غذایش ریخته شده بوده، مسموم شده است. وی به اعضای کمیته مجلس گفته بود: "از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحتهای وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند."

در حالیکه در نامه منتشر شده توسط مهدی کروبی به رفسنجانی تاکید شده بود که بسیاری از بازداشت شدگان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، معلوم نیست که آیا کسانی به این جرم محاکمه شده اند یا خیر. کمیته ویژه مجلس ملاها در گزارش خود تاکید کرده بود که سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران یکی از متهمان و مسببان این بی شرمی است. همچنین پاسدار احمدی مقدم و جانشین او رادان نیز از جمله کسانی بودند که نامشان در این پرونده بارها برده شده است اما در جریان دادرسی به شیوه دستگاه قضایی رژیم ولایت فقیه هیچ نامی از این افراد نیست و آنان اصلن به دادگاه کشانده نشده اند. پاسدار احمدی مقدم درباره نقش خود و دستگاه تحت امرش گفته بود: "مسوولانی از پليس که در کهريزک نقش داشته‌اند، حداکثر اتهامی که متوجه شان است ضعف در نظارت و سهل‌انگاری در انجام وظيفه است وگرنه آمريت و يا دستور نه تنها به اثبات نرسيده بلکه، ثابت شد که چنين آمريتی نبوده است."

اما آقای جوادی فر، پدر یکی از کسانی که در کهریزک به قتل رسید، درباره حکم دادگاه نظامی و اعدام دو متهم آن می گوید: "مجازات این متهمان، کشته شدگان را به زندگی باز نمی گرداند اما اعضای خانواده کشته شدگان خواهان شناسایی و محاکمه آمران بدرفتاری در بازداشتگاه کهریزک هستند."

آقای جوادی فر و اعضای خانواده کشته شدگان به درستی خواهان محاکمه آمران این جنایت هستند. رژیم ولایت فقیه نمی تواند با برگزاری یک دادگاه غیر علنی و اعلام حکم اعدام دو تن از متهمان نامشخص، پرده بر جنایت آمران این پرونده بکشد. دادگاه متهمان کهریزک باید علنی و با حضور هیات منصفه برگزار شود. آمران این جنایت باید به دادگاه کشیده شوند و در پیش چشم افکار عمومی محاکمه گردند. حکم اعدام عملی غیر انسانی و وحشیانه است. خواست تمامی مردمی که سالهاست حق شان در بیدادگاه های رژیم پایمال شده است، برچیدن بساط آدمکشی و قتل آگاهانه است. مجازات اعدام نمی تواند درمان درد بی عدالتی ای باشد که رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی سالهاست بر مردم ایران روا می دارد.

اعدام اجرای عدالت نیست، قتل عمد دولتی و وحشیانه است. برگزاری دادگاه هایی علنی، بی طرف و انسانی و کشاندن آمران جنایتهایی همچون کهریزک به آن و محاکمه عادلانه با حضور هیات منصفه خواست عمومی مردم است.

هیچ نظری موجود نیست: